FAM julkaisi tuplasinkun digikanavissa – mukana Taisto Tapulist ja Käteinen

FAM Ystäville

Vuosia musiikkia tehnyt kaksikko Kekkonen ja Kasper Vee, jotka muodostavat tätä nykyä FAM kokoonpanon, julkaisi tänään 2. helmikuuta tuplasinkun digitaalisissa musiikkipalveluissa levy-yhtiönsä Olari 21 Musiikin kautta. Molemmat sinkkubiisit jatkavat ensimmäisen Isoi poikii lohkaisun linjaa ja ovat ns. aitoa suomiräppiä. Näillä biiseillä ei juuri kevyemmän popin ystäviä kosiskella. Molemmilla biiseillä kuullaan vierailevia artisteja. Tällä kertaa mukana ovat Taisto Tapulist ja Käteinen.

Tuplasinglen A-puolen muostova kappale, Ystäville (feat. Taisto Tapulist),  kertoo kaverien välisestä luottamuksesta ja siitä kuinka viikonlopun ryyppykaverit eivät välttämättä ole niitä aitoja ystäviä. Ketkä on niitä, jotka ”rullaa aidosti samassa rivissä” ja ketkä puolestaan ovat ”vain hyvän päivän tuttuja”. B-puoli, Aikaa vastaan (feat. Käteinen), maalaa tarinan kuinka aika kuluu nopeasti ja me kaikki vanhenemme. Ajan kulumista ei voi juosta pakoon, eikä kulunutta aikaa saa juostua kiinni. Elämmä ainaisessa kiireessä ja silti tuntuu, että saamme niin vähän aikaiseksi vaikka sekunnit, minuutit, tunnit, päivät, viikot, kuukaudet ja vuodet vain kuluvat. Molemmista kappaleista tullaan julkaisemaan myöhemmin myös musiikkivideot.

Yhtyeen seuraava maaliskuussa 2017 julkaistava single tulee olemaan suunnattu suuremmalle yleisölle. Kappaleella tullaan kuulemaan myös suomalaista iskelmätähteä Babloa. Tästä lisää lähiviikkoina. Tulevien julkaisujen vierailijarosterissa tullaankiin kuulemaan tuttuja nimiä suomiräp faneille, aina Julma Henristä Junoon.

Valtaosa FAMn kappaleista edustaa perinteistä ”boom bap” -tyylin tuotantoa, jossa kantavana teemana ovat samplatut biitit 90-luvun henkeen. Nykyään Olari 21 Musiikille levyttävä kaksikko on julkaissut aiemmin Flowboysfam kokoonpanolla neljä albumia ”Ehkä opit tuntemaan”, ”Opitsä tuntemaan”, ”Hattutemppu” ja ”X-Files”. Mistään aloittelijoista ei siis todellakaan ole kyse, vaan pitkän linjan artisteista, jotka ovat vuosien aikana jo jättäneet kädenjälkensä suomalaiseen hip hop -skeneen.

Duo on tottunut keikkailemaan ja miehet ovat kokeneita esiintyjiä, jotka ovat olleet lavalla isommillakin festareilla, kuten Pipefest 2010 & 2011, Summer Up 2011 ja Blockfest 2010 (yleisöäänestyksen voittajana keikalle). 2010-luvun alun jälkeen kaksikko on hiukan etsinyt omaa tyyliään ja nyt se näyttää löytyneen. Ehkä tämän ja tulevien julkaisujen kautta onkin taas aika palata isommille estradeille.