FAM julkaisi kesäisen Kruisaillaan sinkun piristämään aikaisin alkanutta talvea

FAM - Kruisaillaan

Vuosia räpännyt kaksikko Kekkonen ja Kasper Vee, jotka muodostavat nykyisin FAM kokoonpanon, julkaisi eilen 10.11. ensimmäisen singlensä uuden levy-yhtiönsä Olari 21 Musiikin kautta. Vaikka nyt ollaan jo varsin talvisissa maisemissa ja pitkällä marraskuussa, tämä kesäisiä viboja herättävä biisi halutiin julkaista juuri nyt piristämään kaamosmasennuksesta kärsivää kansaa. Autolla ajelu ei kuitenkaan rajoitu kesään ja talvisilla maanteilläkin voi fiilistellä kruisailun ihanuutta, vaikkapa sitten siellä rekan ratin takana.

Kruisaillaan on kappale, joka luo kuuntelijalleen mielikuvan siitä kuinka voisi vain istahtaa avoauton takapenkille, korkata pari bisseä ja iskeä bluntti huuleen. Tätä biisiä kuunnellessa ei ole kiire mihinkään. Arjen huolet jätetään taustapeiliin, napataan se oma rakas kainaloon ja lähdetään ajelulle.

Kekkonen toteaa kaverusten kappaleesta seuraavaa: ”Biisi lähti siitä fiiliksestä että kaikki on todella smooth pitkästä aikaa, hyvä energia ja hyvä fiilis. Hyvää jengii ympärillä ja muutenki olo on, että kaikki vaan rullaa nätisti. Ollaan onnistuttu tekeen paljon uutta musaa ja jutut ovat asettuneet oikeille raiteille. Pystyy olla vaan lay back. Mila päätyi mukaan biisille, kun ollaan jo vuosia tunnettu ja tehty ennenki musaa yhdessä. Jotenki toi biitti vaati just Milan tohon mukaan ku sillä on niin silkkinen ääni.”

”Sit ei olla aikasemmin julkastu ihan mitään noin chilliä, ni oli siisti droppaa tällanen loppu kesän ralli tähän väliin, vaikka julkaisu nyt talveen venähtikin. Video tulee viemään jengin hetkeks pois kylmästä ja saa ne vaan rullaan hetken ilman mitään paineita.”, Kasper Vee jatkaa.

FAM edustaa perinteistä boom bap -tyylin tuotantoa, jossa kantavana teemana ovat samplatut biitit 90-luvun henkeen. Nykyään Olari 21 Musiikille levyttävä kaksikko on julkaissut aiemmin Flowboysfam kokoonpanolla neljä albumia ”Ehkä opit tuntemaan”, ”Opitsä tuntemaan”, ”Hattutemppu” ja ”X-Files”. Levyt ovat keränneet Spotifyssa ja Youtubessa yhteensä miljoonia kuuntelu- ja näyttökertoja. Mistään aloittelijoista ei siis todellakaan ole kyse, vaan pitkän linjan artisteista, jotka ovat vuosien aikana jättäneet kädenjälkensä suomalaiseen hip hop -skeneen.

Duo on tottunut keikkailemaan ja miehet ovat kokeneita esiintyjiä, jotka ovat olleet lavalla isommillakin festareilla, kuten Pipefest 2010 & 2011, Summer Up 2011 ja Blockfest 2010 (yleisöäänestyksen voittajana keikalle). Ehkä tämän ja tulevien julkaisujen kautta on taas aika palata isommille estradeille.