Ensimmäinen jakso uudesta Huikan muki haastatteluohjelmasta julkaistiin tänään – juontajina Lukkoseppä ja Seksikäs-Suklaa

Suomirap-skene ei enää tule koskaan olemaan entisellään, sillä tänään 17. tammikuuta 2018 tuli ulos ensimmäinen jakso uudesta Huikan muki -ohjelmaformaatista, jota tullaan julkaisemaan podcast-tyyppisesti ohjelmaa varten luodulla samaa nimeä kantavalla YouTube-kanavallaan. Jokaisessa jaksossa vierailee suomalaisen urbaanin musiikin keskisuuria ja suuria nimiä. Ohjelman konsepti perustuu rentoon illanviettoon ja rupatteluun nuorisolle tuttujen tähtiartistien kanssa. Juontajat ja haastateltavat kerääntyvät sohvalle pöydän ympärille, joka on lastattu täyteen alkoholituotteita joita juontajat ja haastateltavat nauttivat yhdessä illan mittaan. Tavoitteena on luoda vapautunut ilmapiiri, jossa haastateltavat antautuvat tilanteen vietäväksi ja paljastavat asioita keikoiltaan, uraltaan, menneisyydestään sekä henkilökohtaisesta elämästään, jotka kiinnostavat heidän fanejaan ja luovat täysin erilaisen aidon, rehellisen ja vapautuneen tunnelman kuin mihin katsojat ovat tottuneet tyypillisissä haastatteluohjelmissa. Useamman tunnin kuvauksien aikana taltioitu materiaali editoidaan jälkikäteen noin tunnin mittaiseksi jaksoksi, joka julkaistaan YouTubessa kaiken kansan nähtäväksi.

Ohjelmaa juontavat Lukkoseppä ja Seksikäs-Suklaa. Podcastin ensimmäisessä jaksossa vierailevat Rumban historian heikoimman levyarvosanan 0.0/10 saanut Sairas T sekä tämän keikkatuplaaja Painajainen ja DJ Loasteeze. Sairas T:n viimeisin kokopitkä julkaisu Delirium on kerännyt runsaasti striimauksia Spotifyssa ja sen Valkoinen käärme sinkkujulkaisu sai viime vuonna kultalevyn yli 2 miljoonalla kuuntelullaan. Myös albumin toinen sinkkulohkaisu Huudit hätyyttelee parhaillaan kultarajaa.

Juontaja Lukkoseppä on muusikko, hiphop-tuottaja ja pienlevy-yhtiön omistaja, jolla on lähes 30 vuoden kokemus musiikin parissa toimimisesta. Tänä aikana hän on oppinut tuntemaan laaja-alaisesti suomalaisessa musiikkikentässä työskenteleviä ihmisiä ja erityisesti urbaanin musiikin tähtiä. Tämä ruumiiltaan keski-ikäistynyt, mutta mieleltään ikinuori levymoguli on ollut vaikuttamassa suomiräpin kehitykseen aina sen alkuajoista saakka. Miehen studiolla ovatkin tehneet ensimmäiset biisinsä mm. osa MC Taakibörsta kokoonpanosta, joka aiemmin tänä vuonna myi Tavastian loppuun nopeammin kuin mikään muu yhtye aiemmin. Saman miehen studiolla ovat ottaneen ensi askeleensa äänittämisen saralla myös myöhemmin kulttimaineeseen nousseet Tuomio & Kone sekä Raimo.

Toinen juontaja Seksikäs-Suklaa, eli Luyeye Konssi, on viihteen monitaituri. Hän on mediapersoona ja rap-artisti, jonka yhdessä Dosdelan kanssa julkaisemat sketsivideot ovat tuttuja valtaosalle Suomen nuorisosta. Musiikin saralla hän on kunnostautunut mm. tuplaplatinalevyn verran (yli 8 miljoonaa kuuntelua Spotifyssa) yhdessä VG+:n kanssa tekemällään Bandida singlellä.

Huikan mukin tuotantoyhtiönä toimii Olari 21 Musiikki. Yritys on musiikki-, video- ja ohjelmatuotantoon keskittynyt kustantaja sekä pääosin suomalaiseen urbaaniin musiikkiin keskittynyt levy-yhtiö ja äänitysstudio, jonka tuotanto vaihtelee rock-musiikista valtavirran poppiin ja hiukan ”undergroundimpaan” hiphoppiin.

Jos luulit, että haastattelu- ja keskusteluohjelmat ovat tylsiä, et ollut vielä silloin kuullut Huikan mukista. Voimme luvata, että tällaista häröilyä ei ole nähty ainakaan sitten 90- ja 2000-lukujen taitteessa tehtyjen MoonTV -tuotantojen. Ohjelman katselu selvinpäin saattaa herättää vahvoja myötähäpeän tunteita.

Katso ohjelman ensimmäinen jakso tästä: